NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنْ أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
يَبْلُغُ
بِهِ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ
أَخْنَعُ
اسْمٍ عِنْدَ
اللَّهِ
تَبَارَكَ
وَتَعَالَى
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
رَجُلٌ
تَسَمَّى
مَلِكَ
الْأَمْلَاكِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَوَاهُ
شُعَيْبُ
بْنُ أَبِي
حَمْزَةَ
عَنْ أَبِي
الزِّنَادِ
بِإِسْنَادِهِ
قَالَ
أَخْنَى
اسْمٍ
Ebu Hureyre'den (rivayet
edildiğine göre)
Nebi (s.a.v.) şöyle
buyurmuştur: "Kıyamet gününde Allah yanında en aşağılık isim (sahibi
dünyada) Melikü'l-emlâk (padişahlar padişahı) ismiyle çağrılan adam
(olacak)dır."
Ebu Davud der ki: Bu
hadisi aynı senedle Şuayb ibn Ebi Hamza da Ebu'z-Zinad'dan: "(Kıyamet
gününde) isim(ler)in en çirkini" diye rivayet etmiştir.
İzah:
Buhari edeb: Müslim
edeb; Tirmizî edeb; Ahmed b. Hanbel, II, 244.
Bu hadisin manası
kıyamet gününde en hakir, en zelil a(jam "melikül-emlâk" adını taşıyan
kimsedir. Maksat isim değil, ismin sahibidir. Kadı Iyaz: Bu hadisle isimle
müsemmanın bir şey olduğuna istidlal edilir.
Melikü'l-emlâk bütün
mülklerin sahibi manasına gelir. Bütün mülklerin sahibi de Allah'dır,
Allah'dan başka malik yoktur. Bu husustaki hilaf meşhurdur, der. Binaenaleyh
doğan çocuğa bu ismi takmak, haram olduğu gibi Allah'a mahsus rahman, kuddus,
müheymin, halik ve emsali isimleri şahin şah, sahan şah şahanül-Mülk gibi acem
mübalağası sayılan unvanları takmak da haramdır. Çünkü onların hepsinde kula
yakışmayan bir büyüklük vardır.[A. Davudoğlu, Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi,
X,537.]